Banyuwangi - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Gunnard Kunstt - WaarBenJij.nu Banyuwangi - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Gunnard Kunstt - WaarBenJij.nu

Banyuwangi

Door: Gunnard

Blijf op de hoogte en volg Gunnard

07 Augustus 2014 | Indonesië, Banyuwangi

Donderdag 7 augustus 2014

Na een verkwikkende nachtrust en een heerlijke lummelochtend stond Amri om 13.30 uur bij het hotel om ons naar het dorpje te brengen.

De eerste stop was een lokale markt waar je van alles kon kopen. Amri heeft ons speciaal 's middags hier naar toe laten komen omdat onze tere westerse neusjes waarschijnlijk niet goed tegen de lucht konden van afgestorven dieren. De voedsel en waren autoriteit moet hier nog uitgevonden worden.

Wat ik wel leuk vond was de herkenning van een aantal kruiden die mijn moeder ook gebruikte, zoals bijv. nootmuskaat en dan niet die armzalige bolletjes die wij nu hebben maar grote joekels. Verder zagen wij een vrouw een heel oud vrouwtje op de rug masseren met kajaputi olie. Ik heb tegelijk ook maar een flesje gekocht werkt tegen een heleboel kwaaltjes.

Vervolgens hebben we een pannenfabriekje bezocht, waar men handmatig van een soort blik pannen en ander keukenmateriaal produceerde.

Tot slot van de middag een bezoek aan een kleinschalige plantage (25 ha). We werden ontvangen door een heer die uitstekend nederlands sprak. Zijn zus en hij hebben de plantage van hun ouders overgenomen.

Wij kregen een uitgebreide uitleg over de verwerking van diverse producten die zij verbouwden. Koffie, kokosnoten, gula jawa, cacao bonen, kaneel peper en ik vergeet er vast nog een paar. We kregen een rondleiding door de proeftuin en tot slot werden we getrakteerd op pisang goreng, pisang beignet en lemper.

De kinderen deden diverse dansjes voor ons om ons tot slot te trakteren op allerlei kunstzinnig vlechtwerk welke we helaas niet mee konden nemen omdat onze koffers toch al vol zijn. Maar gelukkig hebben we de foto's nog.

Bram vertrok om middernacht naar de Ijen volcano voor het zgn. blue light spectacle. Het is een tocht met een zeker risico en hij was de enige van ons die over een hele goede conditie beschikt. Voor meer info over de
Ijen moet je maar even googlen.

Amri haalde ons vanochtend om 8.00 uur van het hotel om ons in twee uur naar Banyuwangi te brengen, alwaar wij in wederom geen slecht resort kunnen uitrusten. Aan de overkant van ons hotel kun je Bali zien liggen, waar wij morgen naar toe zullen gaan en we wederom 8 uur in de auto zullen zitten.

Groetjes van ons vieren.

  • 07 Augustus 2014 - 10:39

    Rob En Marian:

    Hoi lieve allebei,allevier,mmmmmmmm...met name de orgineel gemaakte lempers spreken ons zeeeeeer aan,krijgen spontaan zin in Een indische rijsttafel..., mooie reis naar Bali?gewenst of gaan jullie via een omweg?nog andere mooie dingen zien,leuk van die nootmuskaat,tja,ik ken het alleen uit een AH kruidenpotje,liefs vanuit Appeltern,Rob en Marian
    En fijn dat jullie tussendoor in mooie resorts zitten,dat hoort ook bij vakantie...

  • 07 Augustus 2014 - 11:04

    Suzan:

    Van de spirit en zen van die mensen kunnen wij veel leren! Breng maar wat mee!
    Ik ruik de kruiden bijna op dat marktje en de plantage. Heerlijk!
    Het lijkt me sowieso een reis waar je conditioneel wel wat voor in huis moet hebben, bijna iedere dag iets bijzonder en vaak vroeg op, begrijp ik.
    Gelukkig krijg je veel energie terug van de bevolking en de indrukken,

  • 07 Augustus 2014 - 11:51

    Els Tuk:

    Geweldig hoe jullie reis verloopt nu met ook wat rust momenten en luxe resorts !
    Op naar Bali dat is een prachtig eiland en met zachte Hindoe mensen ...
    Veel offerandes overal met prachtige bloemen ... wordt voor jullie bestist een feest om te zien & zijn !
    Bedankt voor jullie gezellige updates en dikke kus van ons allen, Els

  • 07 Augustus 2014 - 15:22

    Rob En Marian:

    Hoi Gun en Irenke,Wat een mooie foto,s!
    Ik krijg ineens erg behoefte aan een foto,waarop jullie 2en elkaar een knuffel geven,maar ja, dat is natuurlijk prive, snap ik ook wel weer...LOVE YOU ,
    liefs van Marian
    Met dikke knuf voor jullie!

  • 07 Augustus 2014 - 19:37

    Armaya:

    Dat is wel slim om kayuputih olie mee te nemen, je kan ze idd voor velen dingen gebruiken, ik kan het niet zonder, we nemen ook altijd heel mee naar NL. Geniet in Bali .

  • 08 Augustus 2014 - 09:22

    Ali & Henk:

    Leuke foto's Gun. Het ziet er ontspannen uit. Dat mag ook wel even na al die inspanning!
    Geniet ervan. We zijn benieuwd naar jullie ervaringen op Bali.
    Liefs van Ali & Henk

  • 08 Augustus 2014 - 15:14

    Renny Van Weert:


    dag vakantiegangers,

    met veel plezier lees ik iedere dag jullie reisverslag. Wat een belevenis toch zo, n vakantie!
    En wat een energie hebben jullie! Misschien hebben jullie straks thuis wel een paar weken vakantie
    nodig om weer een beetje bij te komen!
    Nog een paar heel fijne weken!!
    lieve groet,
    Renny

  • 09 Augustus 2014 - 13:05

    Annie R.:

    Ik kon een week lang mijn mail niet geopend krijgen dus ik had wat achterstand in het lezen en reageren.
    Mooie verhalen hoor.
    Ik denk dat zo'n reis ook maar op mijn bucket list moet komen te staan.
    Veel plezier op Bali gewenst.
    Met lieve groet, Annie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Banyuwangi

Indonesië 2014

Een (hernieuwde) kennismaking met mijn geboorteland.

Recente Reisverslagen:

22 Augustus 2014

Bounty islands

12 Augustus 2014

Tulamben

11 Augustus 2014

Bali, Indonesië

07 Augustus 2014

Banyuwangi

05 Augustus 2014

Bromo belevenissen
Gunnard

In juli en augustus 2014 ga ik met Irenke, Willeke en Bram ruim zes weken naar Indonesië. Met dit reisverslag willen wij vrienden en familie mee laten genieten met onze belevenissen.

Actief sinds 07 April 2014
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 8675

Voorgaande reizen:

12 Juli 2014 - 20 Augustus 2014

Indonesië 2014

Landen bezocht: