Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Gunnard Kunstt - WaarBenJij.nu Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Gunnard Kunstt - WaarBenJij.nu

Bandung

Door: Gunnard

Blijf op de hoogte en volg Gunnard

27 Juli 2014 | Indonesië, Bandung

Bandung, 26 juli 2014,

Op vrijdag 25 juli kwam Ricky ons om 9.00 uur ophalen voor de trip naar het vliegveld van Medan. Een rit van ca. 35 km. Het afscheid was wat onwennig. Ricky is iemand die mensen niet graag in de ogen kijkt en vooral vrouwen niet. Het ritueel van inchecken en visiteren beginnen we wat gelaten over ons heen te laten komen.

Dankzij een truc van Air Asia moesten we in Kuala Lumpur onze koffers ophalen, door de douane en weer opnieuw inchecken, visiteren etc. Door de efficiency in KL was dat vrij snel gebeurd.

Bram zat in het vliegtuig naast een moslimmeisje waar hij een hele diskussie mee had over het geloof. Na geland te zijn in Bandung werden we op een weinig efficiënte manier door de douane geloodst. Het ging nog vrij snel dankzij het feit dat er maar één vliegtuig binnen was gekomen.

Een student die in Japan studeert bood ons zijn diensten aan om een taxi te scoren, zijn vriend die hem ophaalde zei dat hij ons wel zou brengen naar ons hotel. Wij zaten met ons vieren op de achterbank en op de hoedenplank onze rugzakken. Na een autorit van een half uur kwamen we bij ons hotel aan in uptown Bandung, een redelijk chique wijk met grote huizen aan de ene kant en aan de andere kant vervallen huizen en winkels.

Op zaterdag hebben we een taxi genomen naar de Malabar theeplantage uit het boek van Hella Haase de Heeren van de thee. De rit van ca. 45 km duurde ruim 2,5 uur en dat komt door de slechte weg en het feit dat iedereen op een scooter zit en kriskras door elkaar rijdt. Dat dit de gewoonte is in Indonesië wordt ons zo langzamerhand duidelijk. Wonderbaarlijk is dat wij nog nooit een ongeluk of botsing hebben gezien.

Langs de weg ontelbare winkeltjes met diverse zaken. Wat ook opvalt zijn de talloze reparatiehuizen waar motoren, scooters en brommers worden gerepareerd. Je ziet mensen in die huizen gehurkt druk aan het sleutelen, terwijl anderen ook gehurkt zitten te kijken naar de werkers.

Ons bezoek aan een buitenhuis van één van de Heeren ( Boscha) was heel bijzonder. Ik kreeg het idee dat ik beland was in mijn ouderlijk huis in Indonesië. We kregen thee aangeboden en ze draaiden passende muziek. Helaas regende het behoorlijk en op 2000 m hoogte is het dan toch wel fris. We hebben wel een indruk van de uitgestrektheid van de theeplantages.

In een volgend verslag zal ik wat foto's sturen, maar dat doe ik pas bij een hotel waar de wifi verbinding stabiel is. Persoonlijk vind ik Bandung minder mooi dan de voorstelling die ik had van mijn jeugdherinneringen. Het zwembad is er niet meer want het is volgestort met beton en een winkelmall is er voor in de plek gekomen.

Dank voor jullie reacties, groet van ons!

• 27 Juli 2014 - 07:43

Els Tuk:

Mooi jullie gedetailleerde reis verslag & ja de wegen zijn slecht dus niets kan snel gedaan worden ! Wij hebben ook nooit ongeluk gezien & hadden dezelfde gedachtens ! Grappig !
    Jammer dat zwembad weg is & trots Gun dat je daar nu bent !
    Thee plantage bezoek daar is prachtig & blij dat jullie veel ondernemen !
    Java is drukker & heel anders als Sumatra maar interessant om te beleven & wij wensen jullie ook een mooie treinreis toe ! Genieten dus & via jullie verslagen doen wij dat ook want we waren daar dus "sweet memories" geven jullie ons beide !
    Dikke kus van ons allen Els

• 27 Juli 2014 - 11:22

Leo & Letty:

Beste Gunnard en Irenke, volgens ons vermaken jullie je uitstekend. Ook nog geen spoortje van vermoeidheid in zo'n tropisch land. Godzijdank wordt het hier wat minder (sub)tropisch. Je toon wordt nu toch wat serieuzer: van toerist naar iemand die op zijn geboortegrond terecht gekomen is. Dat lijkt ons een bijzondere ervaring. Geniet ervan en nog vele fijne dagen. Groet, Leo & Letty

• 27 Juli 2014 - 12:41

Rob En Marian:

Hoi lieverds,Vanuit Ulvenhout nu,genieten we mee!Ook leuk te lezen over de regen,vroegen ons al af of jullie al een moesson meegemaakt hadden nl.
    Wat een reis,belevenissen,ga zo door!
    Ja,in 50 jaar zal er veel veranderd zijn,maar wat fijn dat er nog wel herinneringen zijn!
    Heel veel liefs van hier en leuk ook de foto.s!
    Xxx Marian en Rob

• 27 Juli 2014 - 13:08

Lottie:

Wat zijn jullie actief, blij met die energie die je uitstraalt Renkie. Moet je ook niet in de boom klimmen met jouw familie? ;-) Bij Gun is de rib ook alweer genezen zo te zien/lezen. We verheugen ons steeds om jouw verslag te lezen en reizen in gedachten met jullie mee...veel goedkoper;) Mooi om foto's te kunnen zien, maakt het compleet. Liefs van ons.

• 27 Juli 2014 - 15:04

Willy:

Wat een enorme boom waar Irenke voor staat! En die jungle, dat is nog eens wat anders dan het Asser Bos!
    Mooi dat je toch af en toe de sfeer van vroeger meekrijgt Gun.
    Veel goeds gewenst
    Willy

• 27 Juli 2014 - 16:00

Lia Hofman:

Wat fijn dat je nog iets van je jeugd ziet, altijd leuk. Bedankt voor de mooie foto's, dan heb ik een beetje een idee. Liefs van Lia

• 27 Juli 2014 - 21:29

Josje :

he lieve Gun en lieve Irenke,

nou zeg wat een belevenissen maken jullie mee? Fantastisch!
    en fijn de foto's want dan heb ik idd een indruk.
    Gunnard als je weer terug bent gaan we een solexritje in Assen maken! ha,ha, vanwege die helm!
    En wauw Irenk wat ben je "klein" naast die boom!? dat moet een geweldig gevoel geven zoveel indrukken opdoen die je alleen in de boeken/op internet ziet. En dan nu echt meemaakt en ervaart.
    wat vervelend zeg dat Wil last van haar darmen heeft. Weet je wat helpt? cola, fanta etc uit flesje. hebben ze vast in hotels? zo zoet mogelijk dat stopt de "loop".
    Heel fijn iets van jullie te horen...tot gauw.
    dikke knuffel xx
    Hetty en Josje

• 28 Juli 2014 - 08:49

Ali & Henk:

Heerlijk om jullie te volgen. De foto's geven ons een goed beeld van die prachtige en indrukwekkende natuur. We bewonderen jullie energie. Geniet ervan.
    Lieve groeten van Ali & Henk

• 30 Juli 2014 - 07:19

Wilma & Wim:

Hallo luitjes, wat leuk dat jullie ook naar die theeplantage uit de "Heeren van de thee" zijn geweest. Mooie trip langs al die dorpjes en zonder andere toeristen. Leuk om jullie verhaal zo te kunnen volgen.