On the road - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Gunnard Kunstt - WaarBenJij.nu On the road - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Gunnard Kunstt - WaarBenJij.nu

On the road

Door: Gunnard

Blijf op de hoogte en volg Gunnard

24 Juli 2014 | Indonesië, Samosir

24-07-2014

Vanochtend vroeg vertrokken uit Tuktuk, na hartelijk afscheid genomen te hebben van de twee mensen die ons bedienden, Lucy en Freddy. Irenk kreeg van Lucy zelfs een kus, wat hier zeer ongebruikelijk is. Aan de overkant stond Ricky onze chauffeur ons op te wachten. Dit deel van Sumatra is overwegend christelijk.

Na een paar uur rijden kwamen wij aan bij een heilige plaats van de Bataks. Ricky legde ons alles uit over de Bataks en hun gewoonten. Ook Bataks zijn christenen. Officieel bestaan ze niet meer na de oprichting van de staat Indonesië in 1947.

Het is een bijzonder landschap koffieplanten staan naast suikerriet met daarnaast weer kruidnagelen. Indonesië heeft een rijke vegetatie en we keken onze ogen uit.

In Barestagie hebben we de waterval bezocht en een lokale markt. Verder hebben we geluncht bij een moslim eettent wat bijzonder is want er is nog altijd de ramadan, de eettent was wat smoezelig maar het eten geweldig. Trouwens we hebben in Indonesië nog nimmer slecht gegeten, af en toe wel heet.

Irenk moet nogal vaak met mannen en vrouwen op de foto omdat zij heel blond is en dat is hier nogal uniek.

Wat in het landschap opvalt is dat er overal graftombes staan soms aan het eind van een tuin, soms naast de voordeur. De tombes variëren in grootte en omvang, eenvoudig maar soms ook zeer pompeus.

Morgen zitten we op Java, Sumatra is mooi maar de mensen gooien hun troep overal en nergens en dat geeft het landschap soms iets weg van een vuilnisbelt, maar dat zijn waarschijnlijk onze westerse ogen. Samosir heeft wel ons hart gestolen.

Onze laatste nacht op Sumatra logeren we in een luxe hotel en dat is ook nooit weg. Morgen Bandung waar ik elk jaar met vakantie ging samen met mijn ouders en broertje.

• 24 Juli 2014 - 19:36

Suzan:

TJa wie wil Irenk nou niet kussen!!???
    Mooi stukje weer gezien dus.
    Dat van die vuilnisellende zie je in Nepal ook overal. De mensen gooien alles van zich af en kennen ook geen systeem van prullenbakken en vuilophaaldiensten.
    Onze Europese ogen zien dat allemaal, maar gelukkig ook de vaak hele vriendelijke en blije mensen.
    Liefs

• 24 Juli 2014 - 20:38

Letty Van Krimpen:

Lieve allebei,

Toch veel activiteit, en dat met die hitte! ik ben benieuwd of Gun, meer dan Irenke een soort "thuis-gevoel"bovenkrijgt.

Dat helpje staat Gun echt schattig! Komt die dure zweethoed ook van pas?
    Voor jullie vieren veel pleizier en ook voldoende rust.
    Liefs,
    Letty Leo

• 24 Juli 2014 - 21:00

Rob En Marian:

Hoi lieverds!
    Goed te lezen dat jullie weer op pad zijn,kunnen ,en dat jullie weer heeeeeeeeel veel zien en jaaaaa,heel anders dan Europa,alhoewel :Rob en ik kunnen ons nog zeer goed herinneren dat ,toen wij indertijd door Frankrijk reisden ,wij het daar ook een vieze bende vonden,de Fransen kiepten toen ook alles nog naast zich neer,en de toiletten waren ook nog gaten in de grond waarover je moest bukken,zouden het nou niet meer kunnen denken we...nou,ja,als het moet! Zo vreselijk lang is dat nog niet geleden....
    Maar ja,wij westerlingen en vooral Nederlanders ervaren het als vies en dat is het natuurlijk ook!! Brrrrrr+ zo zonde van, in, het landschap vinden wij altijd,wat je zo vreselijk mooi beschrijft !Dankjewel voor scooterfoto,s nog,lachen!
    Rob hoopt dat jij nog bekende plekjes of geuren ervaart in Bandung Gun vanuit je verleden!
    Heeeeel veel moois,goeds en liefs voor nu gewenst vanuit Appeltern.
    Ik,Marian,heb gisteren GENOTEN met Kyra en de kleintjes in Dolfinarium en vooral , de kindjes ook!Hartstikke leuk.
    Lieve groeten voor jullie allevier,en toi,toi,
    Rob en Marian

• 24 Juli 2014 - 22:25

Annie R.:

Ik wens je/jullie hele mooie momenten in Bandung en hoop dat er nog veel plekken zijn die nog zo zijn als dat ze toen waren toen jij er met je ouders en broertje kwam.
    Met lieve groet, Annie.

• 25 Juli 2014 - 07:33

Udo Grimminck:

Met veel belangstelling en plezier weer je 'verslag' gelezen, Gun. Kijk er altijd naar uit! En nu in Bandung. De groeten aan 'pak Ujo' ☺, je kent hem wellicht (nog) niet, maar gaat er zeker van horen.

• 25 Juli 2014 - 15:27

Els Tuk:

Leuk jullie foto's & blij dat jullie genoten hebben van Sumatra & weer gezond & uitgerust verder reizen naar Java !
    Wij genieten ergggg mee van jullie verhalen omdat we er zelf ook waren & is dus extra mooi om te lezen !
    Java zal drukker zijn maar voor jouw Gun extra interessant & hoop dat je het zwembad vindt waar je met ons over sprak !
    Goede reis wees voorzichtig & liefs van ons Dolf & Els

• 25 Juli 2014 - 22:43

Armaya:

Hoi gunnard

Heb je toevallig bij mijn tante eethuisje gegeten in berastagi?? Haha zij kan echt lekker koken, haar eethuisje is snel dicht omdat altijd alles uitverkocht is. Vooral haar soto soep is erg populair daar. Medan is idd vies, ze gooien alles op straat. Mijn schoonouders zijn ook verliefd op samosir. Ik ben blij dat jullie erg leuk gehad hebben tot nu. Ik ben benieuwd naar je volgende verslagen. Wat Irenke van al de foto sessies?? Bass moest ook altijd op de foto met iedereen als hij daar is.

• 25 Juli 2014 - 23:30

Lottie:

Denk veel aan jullie, blij dat alles volgens plan gaat op een zere rib en zieke darmen na. Irenke, verf je haar maar in een ander kleurtje als je geen xsies meer wilt ;-)
    Hotel Homan schijnt een mooi hotel te zijn in art deco stijl en nog een ronddraaiend hotel, waar je over Bandung heen kan kijken.
    Gerard zijn zusje Gerda is in Bandung begraven (1942-1945)...heeft hij in 1998 bezocht.
    Nog ganz viel Freude von uns.